Czym się różni wóz do paszy poziomy od pionowego

Na rynku dostępnych jest wiele modeli wozów paszowych, różniących się od siebie pod wieloma względami – od pojemności po systemy tnące. W tym tekście zajmiemy się tym drugim elementem, czyli sposobem, w jaki w zbiorniku wozu paszowego umieszczony jest ślimak służący do cięcia i mieszania materiału.


Zalety i wady pionowych wozów paszowych

W maszynach wyposażonych w pionowy system tnący materiał najpierw wynoszony jest w górę, a następnie opada po ścianach zbiornika. Największą zaletę takiego rozwiązania stanowi obniżenie ryzyka zbytniego rozdrobnienia paszy, nawet podczas długiego mieszania. Z drugiej jednak strony, wóz pionowy może czasem podać zbyt duże kawałki, które nie zostaną zjedzone. Pionowe wozy paszowe uznaje się zwykle za prostsze w obsłudze, niesprawiające problemów nawet mniej doświadczonym osobom. Doskonale sprawdzają się w mniejszych hodowlach. Jednak nie tylko, wspomnieć bowiem trzeba o dużym zakresie pojemności wozów pionowych. Mogą mieć one od kilku metrów sześciennych, do ponad trzydziestu metrów. Najbardziej pojemne modele posiadają dwa albo trzy ślimaki tnące, a w niektórych z nich znajdziemy także przeciwnoże zamontowane na ścianach zbiornika.


Zalety i wady poziomych wozów paszowych

Za podstawowy atut wozów poziomych uznaje się to, że rozdrabniają materiał nawet dwa razy szybciej niż pionowe. Największe z nich mogą mieć zresztą aż cztery ślimaki tnące. Szybsze rozdrabnianie, podkreślmy, skutkuje nie tylko oszczędnością czasu, ale również paliwa. Biorąc pod uwagę aktualne ceny ropy, nabiera to coraz większego znaczenia, szczególnie w przypadku hodowli  bydła prowadzonych na przemysłową skalę. Pasza przygotowana przez poziomy wóz paszowy jest w całości przyswajalna przez zwierzęta, czego efektem może być większy przyrost masy i większa produkcja mleka. Trzeba jednak pilnować czasu pracy maszyny, aby materiał nie został rozdrobniony aż za bardzo. Jeszcze jedną zaletą poziomych wozów jest to, że minimalizują one ryzyko zakwaszenia się paszy.